Julafton

När juldagsmorgon glimmar..... Ja det gjorde det värkligen. Snö föll från himmlen. Det känns riktigt som jul när det snöar på självaste julafton!

Vi hade en mysig julmorgon. Linnea och Marcus kom vid 11 och åt risgrynsgröt och dopp i gryta med oss. Vi satte oss ner i soffan och tittade lite på TV.


Linnea och Marcus äter jullunch


Vi 14 kom Lina, Micke, Tilda och Iris. Jag och Lina började förbereda julmatens som gästerna skulle bjudas på =).
Vid kl 17.00 var vi alla 17 samlade runt borden som vi ha dukat i rumet.
Det julbord med kallskuret som var uppdukat.


Tomten kom förståss på besök. Tilda och Iris öppnade sina julklappar som de fått. Vi vuxna har en tradition som min morfar började med när vi var små. Det är följande:

Alla vuxna sitter i en ring och man öppnar ett och ett paket. Detta för att se vad alla andra får. Det tar tid men det är roligt. Vi brukar öppna paket ända in på småtimmarna. Före paketöppningen äter vi rissalamalta och saftsås som mamma alltid gör. Eter vi ätit den börjar i öppna julklapparna det brukar bli vid 21.

När alla julklappar är öppna har pappa en egen lite tradition. Han har till Jag, Lina, Ann och Mamma gömt paket i huset och det innehåller varje år ett guldsmycke. Ja det är faktiskt så att det är pappa som köpt guldsmyckena jag har på mig. Lars har bara, det är inte så bara, köpt förlovningsringen, vikselringen och ett par gulddropps örhängen till mig.

 
Doris var också uppklädd på Julafton med röd rosett =)


Emma och Ida uppklädda och fina!



Vad vi alltid gör innan tomten kommer är att sjunga julsånger.
Här dansar vi runt en tomte i stället för julgranen.



Tomtegubben på besök. Nicklas håller i Iris och Tilda står brevid Tomten.



Linnea tillsammans med Mormor.



Här sker julklappsöppning


Kommentarer
Postat av: Gunnel S F

Vilket härligt julbord!!! Vi har också samma tradition med julklappsöppningen (det hade vi också hos min farmor och farfar när jag var barn) ... det brukar vara småtimmar innan det är klart, iår var klockan nästan ett innan vi var klara, men kul är det! :-)

2009-12-26 @ 18:52:44
URL: http://www.tantgochlivet.blogspot.com
Postat av: Therese

Åh så härligt det ser ut, vilken mysig julafton ni verkar ha haft. Så mysigt med dans och sång. Kram

2009-12-26 @ 19:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0